به گزارش سینماپرس، در این نشست، غفاری با گرامیداشت یاد شهدا و مرور بر دکترین هنر مقاومت، از پیوند عمیق سینما با گفتمان مقاومت سخن گفت.
«طوفان الاقصی» و شکستن هیمنه رژیم صهیونیستی
دبیر جشنواره مقاومت با اشاره به تحولات اخیر فلسطین و «طوفان الاقصی» گفت: شکستن هیمنه کودککش رژیم صهیونیستی حادثهای بود که تاریخ را تکان داد و نیازمند سالها پژوهش دانشگاهی است. با ارجاع به سخنان مقام معظم رهبری، باید گفت این اتفاق باعث شد رژیم صهیونیستی دیگر رنگ آرامش نبیند. امام خمینی (ره) صدای مظلومان جهان و مبدع گفتمان مقاومت در عصر جدید بود؛ عصری که بدون نام خمینی نمیتوان از آن یاد کرد
جماران، نماد سادهزیستی و مقاومت
غفاری با اشاره به فلسفه ماندگاری حسینیه جماران یادآور شد: امام اصرار داشت جماران به همین سادگی بماند، و این نشانه درک عمیق او از مفهوم مقاومت و دفاع مشروع بود. مقاومت یعنی ایستادگی در برابر نازیباییها. امام مسیر جدیدی پیش پای هنر گشود، در زمانیکه سینما در آستانه سقوط بود. سینمای پیش از امام، پیش از طوفان الاقصی، هیچگاه در خدمت جریان مقاومت نبود. وقتی از پدیده مقاومت سخن میگوییم، یعنی بازگرداندن سینما به مسیر حقیقی خود.
وی در ادامه با اشاره به نمادهای مقاومت افزود:شخصیت چریک یحیی سنوار، بهعنوان اسطوره مظلومان جهان در تاریخ ماندگار خواهد ماند.
خلیجفارس نماد رویارویی ما با غرب است
دبیر جشنواره، خلیج فارس را صرفاً یک موقعیت جغرافیایی ندانست و گفت: مسئله خلیج فارس نماد پانصد سال رویارویی ما با غرب است. ما حتی یکبار افتتاحیه جشنواره را بر عرشه ناو برگزار کردیم. از دوره هجدهم جشنواره، مسئله فلسطین و طوفان الاقصی بهطور جدی در فیلم مقاومت تبلور یافت.
جنگ ۱۲ روزه و تبدیل مقاومت به گفتمان
غفاری با اشاره به اهمیت وقایع اخیر در شکلگیری نظریه مقاومت گفت: شاخصه خاص این دوره از جشنواره، پیوند آن با حوادثی است که دستکم دوازده سال ریشه دارد. امسال فراخوان جشنواره در حالی اعلام میشود که همزمان با طوفان الاقصی و جنگ دوازدهروزه هستیم؛ جنگی که ضربهای بیسابقه به رژیم صهیونیستی وارد کرد و تا سالها اثرش باقی خواهد ماند.
ویادامه داد:جنگ دوازدهروزه نشان داد مقاومت فقط یک الگوی استراتژیک نظامی نیست، بلکه بهعنوان یک منبع الهام فکری در جهان مطرح شده است. این جنگ، مقاومت را به یک نظریه و گفتمان بدل کرد و معادلات امنیتی، بازدارندگی و حتی تفکر فرامنطقهای را تغییر داد.
تغییر معنای مقاومت پس از جنگ ۱۲ روزه
دبیر جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت تأکید کرد:پس از این جنگ، افکار عمومی جهان، بهویژه در اروپا و آمریکا، دریافت که گفتمان مقاومت صرفاً یک ایدئولوژی بسته نیست، بلکه حقیقتی جهانی است. طوفان الاقصی نشان داد که پیروزی ایران در جنگ دوازدهروزه و ایستادگی ملتهای منطقه در برابر اشغال، نهتنها مشروعیت بلکه حقانیت ما را در افکار عمومی تثبیت کرد. مسئله مقاومت و فلسطین به فضای بینالمللی جمهوری اسلامی پیوند خورد و ایران هزینه این حقیقت را پرداخت، اما در این هزینهدادن، پیروز شد. این پیروزی حاصل ایمان و مقاومت انقلابی مردم است.
۳۰ اکران استانی و تداوم اکرانهای جشنواره
دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با اشاره به گستردگی برنامههای اجرایی این دوره اظهار داشت:امسال همراهی و حمایت دوستان حوزه هنری و سینماداران کشور را نیز خواهیم داشت و برنامهریزی کردهایم تا اکرانهای استانی جشنواره به سی استان کشور گسترش یابد. هدف ما این است که اکران فیلمهای مقاومت تنها محدود به ایام برگزاری جشنواره نباشد، بلکه در مناسبتهای ملی و مذهبی نیز ادامه یابد.
وی ادامه داد: تلاش داریم در دهه مقاومت، دهه فجر، ایام اعتکاف و بازدیدهای مدارس و سایر مناسبتها نیز اکران فیلمها را برگزار کنیم تا فرهنگ مقاومت در جریان عمومی جامعه حضور دائمی داشته باشد.
گفتمان مقاومت مرز ندارد
دبیر جشنواره تأکید کرد:در این دوره، رقابت بخش بینالملل و داخلی بهصورت یکپارچه برگزار میشود و دیگر بخش بینالملل بهطور جداگانه داوری نخواهد شد؛ چراکه ماهیت جشنواره اساساً بینالمللی است. ما باور داریم گفتمان مقاومت مرز ندارد و فیلمسازان از سراسر جهان در این مسیر همصدا هستند.
ارسال نظر